Tuesday, November 22, 2011

Alhamdulillah, Allah bagi rezeki..

Assalamualaikum wbt....


semestinya malam ni ramai yg akan post pasal bola kan..
disebabkan yaya pun seorg peminat bola yang tegar, jadi yaya pun nak jugak post somting kan...
first time tgk kafe tu meriah macam ada majlis keraian..
semangat semua..tu la yang kita mahukan dari penyokong2 ...
mmg masa gol pertama Indonesia tu, ramai beranggapan Malaysia punya jalan yang sukar nak menang..
tapi pasukan Harimau Malaya(HM) membuktikan mereka pun setanding dengan pihak lawan tau..
jangan pandang rendah, percaya mereka selagi x berakhir perlawanan!!
dan ni jugak first time yaya tgk match sampai akhir, Panalti pulak tuh!oh now,sgt lame.........
dan ramai yang takut bile kita berakhir dgn Panalti..
ye, dan nasib sangat menyebelahi kite.alhamdulillah...
xtau kenape tapi yaya sgt2 teruja dgn match td..
yaya sanggup solat hajat tuk Malaysia tau..Allah makbulkan doa yaya..Allah Allah Allah..
dan pastinya menjadi igauan para gadis tentunya si penjaga gol HM kan? ?
the hottest guy dalam match td..hahaha..
haha oke la kepala sgt berat dah..mata juge..
nak mimpi jadi pengadil yg mcm tutt.... biar Malaysia menang besar (even dlm mimpi pun)..
selamat malam semua..moga mimpi indah..

TAHNIAH SANG JUARA!!!

p/s : esok x tau cuti ke x..jd pegi kelas esok pakai jersey Malaysia..berkongsi rasa bangga menjadi rakyat Malaysia dan menjadi penyokong HARIMAU MALAYA..aummm!



Monday, November 21, 2011

jom mengumbang!

assalamualaikum wbt..

hari ni yaya nak ajak sume terutama yg sdg belaja di UMP..
juga siapa2 yg duduk di Pahang or Kuantan..
yaya nak ajak korg menyumbang pada yg memerlukan..
program ni yaya akan join buan hadapan..
jadi x salah rasenye kite same2 bantu-membantu kan..

butir2 boleh dilihat disini..

Sumbangan Sempena PRIMA

 p/s: sumbangan anda kami dahulukan dengan ucapan terima kasih tidak terhingga..

Friday, November 18, 2011

Candid Time Contest by Muna ^_^

Assalamualaikum w.b.t...

em pg dah, ni entry sebelum tido ni.. =)
yaya kena tagged join contest ngan budak ayu sorg ni..
classmate yaya juge ni.. INA ni die org nye..
jom mulai!


click gmbr  !

haha dan yaya pun x tahu nak tulis ape..
org kate biar gambar berbicara..wewitt..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


oke tau! sgt merepek kan...
gmbr ni yaya dedikasikan tuk cikin yg irritate..
wee..oke cikin? 
awk kan glamour, setakat 1 2 gmbr ape salahnya..haha
oke la yaya xtau nak membebel ape dah..
yaya mau tagged ini org..


and


buat2 jgn x buat..wee!


Thursday, November 17, 2011

lambat atau cepat..(Benar-benar Sebuah InsyaAllah)

Assalamualaikum w.b.t..

salam Khamis semua...
habis lecture td yaya pg jumpe SV utk final project..alhamdulillah positive hasilnya..
dah boleh proceed ngan chap 3...yaya igt nak cite pasal project yaya tu..tp mcm malu pulak..^_^
jadi hari ni punye topic sgt kena dengan sapa yg sedang cuba untuk berubah..

insyaAllah sama2 mencari kekuatan utk mengekalkan perubahan...
yaya melawat kat Saifulislam.com semalam.. tajuk dia je dah buat yaya tertarik..
jom sama2 baca, dan paling pntg hayati dan ambil tindakan..
insyaAllah jalan perubahan tu akan sentiasa disuluh..

Istiqamah..

“Kemudian apabila engkau telah berazam (untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya.” [Aal 'Imraan 3: 159]

Disini yaya nak kongsi antara faktor yang menghalang seseorang itu berubah ialah...

1) Tidak sepenuh hati.
Seseorang individu itu mungkin mahu berubah, tetapi keinginan tersebut tidak sepenuhnya. Sekadar berasa ingin berubah tetapi tidak membuat sebarang perubahan pada dirinya.

2) Ego
Sifat dan sikap ini saya merasakan adalah antara faktor utama yang menghalang seseorang inidividu itu berubah. Jika tiada perasaan ini, sudah pasti mudah seseorang itu berubah. Ego bermakna sukar menerima sesuatu yang baru atau erti kata mudah difahami ialah keras kepala.

3) Masih bertangguh
Individu tersebut menginginkan perubahan pada dirinya tetapi masih bertangguh untuk melakukan perubahan yang diidamkan. Mengunggu satu masa tertentu untuk melakukan, tetapi malangnya apabila tiba masa yang sepatutnya berubah, individu tersebut masih belum bersedia dan menangguh lagi kepada masa yang lain. Akhirnya tiada sebarang perubahan yang beliau lakukan.

4) Menanggap perubahan itu sesuatu yang tidak penting.
Sesetengah individu beranggapan bahawa perubahan itu bukan sesuatu perkara yang patut diberi penekanan dan perhatian. Berubah ketika terdesak atau terpaksa dan sebagainya.

5) Tidak sanggup bekorban
Berbalik kepada analogi di atas, golongan pelajar ini merasa seronok dengan tidak mengulangkaji pelajaran, melepak dan mereka tidak sanggup bekorban keseronokan itu untuk Berjaya. Mereka lebih rela menyesal kemudian daripada melakukan sedikit perubahan pada diri mereka.

6) Tidak menghargai diri sendiri
Golongan yang tidak mahu berubah ini juga saya mengklafikasikan sebagai golongan yang tidak menyanyangi diri sendiri. Ini kerana, mereka sudah mengetahui akibat tindakan mereka tetapi masih belum mahu berubah. Mereka membawa diri mereka kepada keadaan yang kurang selamat, dan mungkin membahayakan. Pelajar yang malas adalah individu yang tidak menghargai diri sendiri dan masa lapangnya.

7) Perasan sempurna
Perasan sempurna bermaksud, individu yang sukar berubah merasakan diri mereka sudah cukup baik dan sempurna dan seharusnya tidak melakukan sebarang perubahan.

8) Matlamat yang tidak jelas
Sukar untuk berubah berkaitan dengan matlamat iaitu sebab mengapa seseorang itu inginkan perubahan pada dirinya. Jika matlamat itu jelas diikuti dengan jalan yang teratur, pasti seseorang individu itu boleh berubah.

9) Tiada semangat dan galakan
Seseorang yang menginkan perubahan tetapi tidak mempunyai semangat untuk melakukan perubahan tersebut juga akan mengalami masalah kesukaran untuk berubah. Galakan dari insan terdekat juga amat membantu seseorang itu untuk berubah.

10) Tiada motivasi diri
Ini bermakna seseorang yang inginkan perubahan terhadap dirinya perlulah meningkatkan motivasi diri sejajar dengan perubahan yang ingin dilakukannya.

p/s: Janganla berubah dari fikiran negatif ke positif hanya kerana kita mahu mengalahkan seseorang, bersaing dengannya atau hanya mahu menunjuk-nunjuk pada orang disekeliling kita. Sikap begitu adalah sikap yang akan menghalang perubahan kekal dari fikiran negatif ke positif.

Friday, November 4, 2011

Doa menyingkir rasa kecewa & bimbang..



"Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar." [At-Taubah:129]

*selalu je kita baca doa ni..tp baru tahu maksud doa ni..

Doa putus cinta..

Assalamualaikum..

bukan maksud yaya nak membuka aib sendiri, tp skdr utk perkongsian bersama..
zaman jahiliah yaya dulu, pernah mengukai seorg lelaki..
xperlu la yaya nak bgtau sape namanya, cukup dikenali sebagai Mokh..
tp atas alasan yg juge x bole dikongsi yaya terpaksa putuskan hbgn kami..
bukan tiada belas kasihan tp dah nama nya takdir Allah..
kdg2 yaya still igt kat dia, jd yaya suka tuk menyibuk kan diri dgn perkara2 yg berfaedah..
so, dgn cara tu xdek pun masa yaya yg lapang tuk terigt tntg dia..
bukan sng tau nak putuskan hbgn ni, xnafikan yaya mmg syg dia..
tp hukum Tuhan tu lagi besar balasan nya..yaya kuatkan hati tuk berubah..
salah 1 sbb kuat tuk yaya berubah pun mgkn kerana dia..
dia pun skrg dah ada pengganti, yaya doakan anda berbahagia wahai kawan..
dan Ya Allah, sesungguhnya Engkau yg memegang hatiku..
tetapkan hatiku pada jalanMu Ya Maha Esa..
disini yaya nak kongsikan 1 doa..xigt dpt dr mana..tp boleh diamalkan.. 

Doa putus cinta

Saya sangat bersyukur ya Allah,karena telah mendapat kesempatan yang berharga bertemu dengan XXX (sebutkan nama mantan kekasih Anda). Saya bersyukur atas semua masa-masa indah dan kenangan manis yang telah saya alami bersamanya. Maafkan kesalahan saya yang tidak bisa menjaga hubungan ini, dan maafkan kesalahan XXX yang tidak bisa mempertahankan hubungan ini. Saya berdoa agar dia selalu bahagia dan mendapatkan apa yang dia mahukan. Tolong jaga dan lindungi XXX karena saya menyayanginya. Terimakasih atas pengalaman yang berharga ini.
ya Allah, janganlah Engkau lekakan aku dalam cinta manusia, tetapi hanyutkanlah aku dalam cinta suciku kepadaMu..
Amin...


Tuesday, November 1, 2011

Already November!!

Assalamualaikum wrt..

kawan2 bulan November dah dtg!!
oh November, please be nice to me~

Ya Allah, jadikan la bulan yg bakal mendatang ini penuh dengan seribu kebaikan..
jgn Engkau biarkan ia berlalu dengan sia2 dan dgn cara yang tidak sepatutnya..
tekadkan hatiku ini untuk berubah, kekalkan hatiku ni pada HidayahMU
amin....